Tuesday, August 27, 2013

The Five Senses by Christine

(Posting this VERY late!)

Seeing, hearing, touching, tasting, smelling...These senses help our toddlers (and now bigger kids!) make sense of their worlds. Today's session turned our kids into little scientists as they experimented with the world around them.

We first started with a song to welcome everyone (Sung to, "Twinkle, Twinkle Little Star):
Let's see who is here today.
Who has come to join our play?
Everyone sit close at hand.
Say your name, then you can stand.
Let's see who is here today.
Who has come to join our play?
Christine then gave a short explanation of each of the five senses using another song sung to the tune of "Where is Thumbkin?")
Five senses. Five senses.
We have them. We have them.
Seeing, hearing, touching,
Tasting and smelling.
There are five. There are five. 
Then Mr. and Mrs. Potato Head were brought out to let the kids get acquainted with their five senses. Some of the results were definitely creative!

Next, we looked at each of the five senses in detail, starting with the sense of touch.

  • Sense of Touch: We use our hands to feel things.
    We brought out cotton balls, beads, and a net. The kids touched each of these items so they could feel the difference in textures (soft/fluffy, hard/flat/bumpy, rough). After introducing these new words and sensations, the kids sorted each item by texture.

    We then read "Touch and Feel Farm" (An older version of this book)





  • Sense of Taste: We use our mouths to taste things.
    Next, we moved on to the sense of taste. We brought out samples of items that are salty (salt), sour (lemon juice) and sweet (sugar). As expected, the kids gravitated towards the sugar!


  • Sense of Smell: We use our noses to smell things.
    Using plastic bags with holes in them, the kids used their noses to try to decipher smells and guess what the items might taste like. We used vanilla extract (smells sweet), lemon juice (smells sharp/sour), and coffee grounds (smells bitter). We thought that the coffee grounds probably wouldn't be too good to eat.

  • Sense of Sight: We use our eyes to see things.
    Making up "I Spy" glasses, we used them to find plastic Easter eggs that were scattered around the room.






  • Sense of Hearing: We use our ears to hear things.
    After picking up the eggs we found with our "I Spy" glasses and our eyes, the kids used their sense of hearing to match up the sounds of the eggs (The eggs had either dried pieces of rice or small bells inside them). By shaking them and comparing them, the kids guessed what sounds matched each other.






The last book of the session was "The Very Lonely Firefly," which the kids liked because of the flashing firefly lights at the end of the book. We ended the session with a Goodbye Song (sung to "The Farmer in the Dell"):
Now our day is done.
We've had a lot of fun.
It's time to go,
So don't be slow.
Goodbye to everyone.
Put your things away.
It's time for us to say.
"Goodbye, goodbye, goodbye, goodbye,"
Until another day.
Suggestions: For future classes on the five sessions, it would probably be a good idea to do one sense per session, rather than try to cram everything in at once.

I hope the kids enjoyed the session as much as I had preparing for it!

Sunday, July 28, 2013

Enjoy summer! By Misato

暑い暑い夏がやってきました。

7月28日 今回のテーマは、"Summer"

夏と言えば、やっぱり海水浴!

ということで、 

"What do you need when you go to a beach?"

海水浴に行くときに、必要なものを、お買いものしました。

何がいるかな?




お買いもの上手にできたね。





それから、ボールをすいかに見立てて、すいか割りを楽しみました。




自分で、やるには、ちょっと不安・・・という感じで、自分ではやらなかったお友達も、ママたちや、
他のお友達がするのを、じっと見ていました。

クラフトでは、貝をデコレーションしたり、貝の中身に顔を描いたりしました。




一人ひとり、個性が光る作品に仕上がりましたよ!

Song   "Five Little Fishies"

           手遊びで楽しみました。


Story "Commotion in the Ocean"



海には、いろいろな生き物がいますね。
気に入った生き物はいたかな?
比較的、長いお話だったと思いますが、みんな、集中してお話を聞いていました。




 
 

今回も、娘たちと一緒に楽しくセッションをさせて頂きました。

一番はりきっていたのは、6歳のMiharuだったかも!?


子どもたちは、暑さに負けず、いつも元気ですね。

これからも、元気に過ごしましょう。



Wednesday, July 24, 2013

I Love Vegetables! by Kazuko

Hello!!  2013年7月14日(日)のKICご報告です。
暑い日が続くこの季節、子ども達がお野菜に親しみを感じ、たくさん食べて元気に過ごせることを願い、セッションのスタート!

ウオームアップは、The Wigglesによる Hot Potatoで歌いながらダンス。
ママたちも子ども達も歌って踊ってくれて、ありがとうございました~。

 
 
 

 

この後は、いつもスーパーで出会う野菜たちの登場です。
ママがお料理をする前のお野菜たちに触れてもらいました。
初めて出会うお野菜はあったでしょうか・・・・?
あまり食べるのは好きじゃないけど、触ってみると楽しかったり、香りが新鮮だったりしたものは?
いつか、みんなで畑から取れる所も課外授業で見に行きましょうね(未定)。

 
 

 
 



輪になって、お野菜の歌 を歌いました。
Frere Jacques (Are You Sleeping)の替え歌です。




この後は、Hotter or Colder のゲームをしました。
好きなお野菜をひとつ選んでお友達が隠し、親子で部屋の中を探します。
近づくと「暖かく」、離れると「冷たく」なる、言葉の面白さを楽しめる一般的なゲームです。

 
 
 
 
 

絵本の時間です。
Growing Vegetable Soup
お野菜の種や苗を蒔き、収穫してスープにして食べるお話です。
いつか、お料理もセッションでやりたいですね(未定)!


 




この後は、オクラでアートの時間です。
V for vegetables から、Vの形に沿って、かわいいオクラの断面を使ってスタンプです。
今日学んだお野菜や、絵本にも登場したお野菜の成長に欠かせない土、太陽、お水なども加えました。

 
 
 
 
 

新しいお友達も加わり、楽しい一日でした。
お野菜をたくさん食べて、今年も夏を乗り切りましょうね。

I had a wonderful time again!
Thank you so much for your help, everyone.
See you soon.






Count with me! by Kayoko

今日はnumberがテーマのセッション。
いろいろな物をみんなで一緒に数えてみましょう。

♪Hello songを歌ってPeter Hammer
ハンマーが一つずつ増えていく歌。
最後は全身を使って歌いました。

♪Five little ducks
5羽のアヒルがお散歩に出かけて1羽ずついなくなってしまいます。
実際にアヒルを手にしながら数を確認しました。

♪Hoop jump
少し身体を動かしましょう。
5つのフープをcrawl したりjumpしたり。
上手にできました。

♪One elephant
spider webで遊ぶelephant。
1人じゃ寂しいので次々と仲間を集めて最後は10頭集まります。
ボードで数を数えたあと、実際に大きなくもの巣をみんなで揺らして象を
遊ばせてあげました。
 
 
 
 
 
 
ママと一緒にくもの巣をユラユラ、ボールの象はコロコロ。
 
 

♪Fishing
フエルトの魚釣りです。
いろんな色の魚を釣りました。
How many fish did you get?
 

 
 




♪Storytime
今日の本はCount! (Denise Fleming)です。
いろいろな動物が出てきます。
色鮮やかでとても外国らしい?絵本です。
最初に出てくるのが一匹のgnu。
これをヌーと読むのを私は初めて知りました。
こんなふうに絵本から学ぶことがたびたびあります(私だけかな?)。
学校のテキストや授業からでなく、絵本や日々の遊びの中から
学べる英語はとても自然で身につきやすいだろうなーと思っています。
 
 


♪Craft time
今日はタペストリー作り。
英語ではmobileと言うそうです。
表にはsunny dayのアヒル、裏はrainy dayのカエル。
雨の日が多いこの季節は、お部屋の中でゆっくりクラフトを
するのにもってこいですね。
 
 
 
 

Good bye songを歌って今日はおしまい。
これから夏本番ですが、暑さに負けず、
歌ったりダンスしたり楽しく英語で遊びましょうね。
See you real soon!